Do 15 listopada 2024 r. można się ubiegać o rekompensaty z budżetu państwa za szkodyw uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem gradu,...
Szanowni Państwo,
Zainteresowanie Programem priorytetowym „Czyste powietrze” wśród mieszkańców naszego
województwa jest olbrzymie. Ze względu na to, że liczba składanych do Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach wniosków jest bardzo duża (obecnie w ocenie
jest ok. 6 tys. wniosków o dofinansowanie i ok. 5 tys. wniosków o płatność). Każdy wniosek wymaga
przeprowadzenia weryfikacji przez pracowników, duża część z tych wniosków wymaga poprawy
i ponownej oceny. Nie jest więc fizycznie możliwe zachowanie terminów regulaminowych.
Informujemy, że wskazane terminy określone w PP Czyste powietrze mają charakter
instrukcyjny i ich naruszenie nie stanowi podstawy do roszczeń ze strony Beneficjenta.
Zarząd Funduszu podejmuje wszelkie możliwe decyzje i działania, aby rozwiązać problem opóźnień.
Informujemy, że wszystkie złożone wnioski zostaną zweryfikowane, a wszystkie należne środki
zostaną wypłacone w możliwie najszybszym terminie.
Przepraszamy Państwa za zaistniały problem, ale powstał on niezależnie od nas. Ubolewamy, że ta
sytuacja wprowadziła u Państwa dyskomfort i trudności. Serdecznie prosimy Państwa o cierpliwość
i wyrozumiałość.
Prezes Zarządu WFOŚiGW w Kielcach
.
W związku z licznymi pytaniami Beneficjentów dot. Programu odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania:
Pytanie 1. W jaki sposób beneficjent powinien złożyć w Funduszu Dyspozycję wypłaty zaliczki
wraz z kopią faktury? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).
Odpowiedź na pytanie 1. Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy składać
w następujący sposób:
- Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie był
złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu
elektronicznego przez Wnioskodawcę (został podpisany profilem zaufanym lub
certyfikatem kwalifikowanym Wnioskodawcy), to Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz
z kopią faktury należy złożyć przez skrzynkę podawczą portalu ePUAP na adres
elektronicznej skrzynki podawczej WFOŚiGW w Kielcach: /WFOSIGW/SkrytkaESP
z użyciem podpisu elektronicznego Wnioskodawcy. Przypominamy, że Dyspozycja
wypłaty zaliczki nie może być podpisana przez Pełnomocnika. - Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie było
złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu
elektronicznego Pełnomocnika (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem
kwalifikowanym Pełnomocnika) , wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią
faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu
tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze
Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana
własnoręcznie przez Wnioskodawcę. - Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony w wersji elektronicznej przez system GWD
(i nie został podpisany przez Wnioskodawcę, ponieważ nie posiadał on podpisu
elektronicznego) oraz w wersji papierowej (podpisanej przez Wnioskodawcę bądź
Pełnomocnika), wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć
w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu tradycyjną drogą pocztową lub
złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że
Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę.
Jeżeli Wnioskodawca złoży Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury w inny
sposób niż określone wyżej, wówczas Fundusz uzna złożenie dokumentów za nieskuteczne.
Dokumenty takie nie będą przez Fundusz rozpatrywane.
Pytanie 2. W jakim terminie Beneficjent jest zobowiązany złożyć w Funduszu Wniosek o płatność,
który rozliczy uzyskaną uprzednio zaliczkę? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).
Odpowiedź na pytanie 2. Wniosek o płatność rozliczający zaliczkę musi być złożony najpóźniej do
upływu 120 dnia od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji danej umowy z wykonawcą.
Pytanie 3. W jakim okresie Beneficjent jest zobowiązany zrealizować cały zakres rzeczowy
przedsięwzięcia, określony we Wniosku o dofinasowanie i umowie dotacji z prefinansowaniem?
Odpowiedź na pytanie 3. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, to powinien
wykonać cały zakres rzeczowy w okresie: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
Pytanie 4. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, w której następuje
wypłata zaliczki na rachunek bankowy Wykonawcy, to kto odpowiada za zwrot wypłaconej
zaliczki w sytuacji, kiedy zajdzie taka konieczność (np. wystąpią nieprawidłowości w wykonaniu
przedsięwzięcia i Fundusz wezwie do zwrotu wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami, albo
Wykonawca zerwie umowę z Beneficjentem)?
Odpowiedź na pytanie nr 4.
Za prawidłowość wykorzystania środków wypłaconych przez Fundusz w ramach umowy
o dofinansowanie odpowiada beneficjent. Beneficjent jest stroną umowy o dofinasowanie zawartej z
Funduszem, a nie Wykonawca. W sytuacji wystąpienia nieprawidłowości, które będą skutkować
koniecznością zwrotu zaliczki wypłaconej Wykonawcy, za zwrot całej kwoty wypłaconej zaliczki wraz
z odsetkami odpowiada Beneficjent.
Zwracamy uwagę, że w przypadku realizacji umów dotacji z prefinansowaniem wypłata zaliczki
następuje na rachunek bankowy wykonawcy. Wyboru wykonawcy/wykonawców
realizującego/realizujących przedsięwzięcie dokonuje Beneficjent – na własne ryzyko.
Należy zatem wybierać sprawdzone firmy oferujące produkty i świadczące usługi, ponieważ zdarzają
się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy.