Komunikat dla Beneficjentów Programu „Czyste powietrze” z WFOŚiGW w Kielcach

Szanowni Państwo,
Zainteresowanie Programem priorytetowym „Czyste powietrze” wśród mieszkańców naszego
województwa jest olbrzymie. Ze względu na to, że liczba składanych do Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach wniosków jest bardzo duża (obecnie w ocenie
jest ok. 6 tys. wniosków o dofinansowanie i ok. 5 tys. wniosków o płatność). Każdy wniosek wymaga
przeprowadzenia weryfikacji przez pracowników, duża część z tych wniosków wymaga poprawy
i ponownej oceny. Nie jest więc fizycznie możliwe zachowanie terminów regulaminowych.
Informujemy, że wskazane terminy określone w PP Czyste powietrze mają charakter
instrukcyjny i ich naruszenie nie stanowi podstawy do roszczeń ze strony Beneficjenta.
Zarząd Funduszu podejmuje wszelkie możliwe decyzje i działania, aby rozwiązać problem opóźnień.
Informujemy, że wszystkie złożone wnioski zostaną zweryfikowane, a wszystkie należne środki
zostaną wypłacone w możliwie najszybszym terminie.
Przepraszamy Państwa za zaistniały problem, ale powstał on niezależnie od nas. Ubolewamy, że ta
sytuacja wprowadziła u Państwa dyskomfort i trudności. Serdecznie prosimy Państwa o cierpliwość
i wyrozumiałość.

Prezes Zarządu WFOŚiGW w Kielcach

.

W związku z licznymi pytaniami Beneficjentów dot. Programu odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania:
Pytanie 1. W jaki sposób beneficjent powinien złożyć w Funduszu Dyspozycję wypłaty zaliczki
wraz z kopią faktury? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).

Odpowiedź na pytanie 1. Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy składać
w następujący sposób:

  1. Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie był
    złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu
    elektronicznego przez Wnioskodawcę (został podpisany profilem zaufanym lub
    certyfikatem kwalifikowanym Wnioskodawcy), to Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz
    z kopią faktury należy złożyć przez skrzynkę podawczą portalu ePUAP na adres
    elektronicznej skrzynki podawczej WFOŚiGW w Kielcach: /WFOSIGW/SkrytkaESP
    z użyciem podpisu elektronicznego Wnioskodawcy. Przypominamy, że Dyspozycja
    wypłaty zaliczki nie może być podpisana przez Pełnomocnika.
  2. Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie było
    złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu
    elektronicznego Pełnomocnika (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem
    kwalifikowanym Pełnomocnika) , wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią
    faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu
    tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze
    Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana
    własnoręcznie przez Wnioskodawcę.
  3. Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony w wersji elektronicznej przez system GWD
    (i nie został podpisany przez Wnioskodawcę, ponieważ nie posiadał on podpisu
    elektronicznego) oraz w wersji papierowej (podpisanej przez Wnioskodawcę bądź
    Pełnomocnika), wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć
    w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu tradycyjną drogą pocztową lub
    złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że
    Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę.
    Jeżeli Wnioskodawca złoży Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury w inny
    sposób niż określone wyżej, wówczas Fundusz uzna złożenie dokumentów za nieskuteczne.
    Dokumenty takie nie będą przez Fundusz rozpatrywane.

Pytanie 2. W jakim terminie Beneficjent jest zobowiązany złożyć w Funduszu Wniosek o płatność,
który rozliczy uzyskaną uprzednio zaliczkę? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).

Odpowiedź na pytanie 2. Wniosek o płatność rozliczający zaliczkę musi być złożony najpóźniej do
upływu 120 dnia od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji danej umowy z wykonawcą.


Pytanie 3. W jakim okresie Beneficjent jest zobowiązany zrealizować cały zakres rzeczowy
przedsięwzięcia, określony we Wniosku o dofinasowanie i umowie dotacji z prefinansowaniem?

Odpowiedź na pytanie 3. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, to powinien
wykonać cały zakres rzeczowy w okresie: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 4. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, w której następuje
wypłata zaliczki na rachunek bankowy Wykonawcy, to kto odpowiada za zwrot wypłaconej
zaliczki w sytuacji, kiedy zajdzie taka konieczność (np. wystąpią nieprawidłowości w wykonaniu
przedsięwzięcia i Fundusz wezwie do zwrotu wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami, albo
Wykonawca zerwie umowę z Beneficjentem)?

Odpowiedź na pytanie nr 4.
Za prawidłowość wykorzystania środków wypłaconych przez Fundusz w ramach umowy
o dofinansowanie odpowiada beneficjent. Beneficjent jest stroną umowy o dofinasowanie zawartej z
Funduszem, a nie Wykonawca. W sytuacji wystąpienia nieprawidłowości, które będą skutkować
koniecznością zwrotu zaliczki wypłaconej Wykonawcy, za zwrot całej kwoty wypłaconej zaliczki wraz
z odsetkami odpowiada Beneficjent.
Zwracamy uwagę, że w przypadku realizacji umów dotacji z prefinansowaniem wypłata zaliczki
następuje na rachunek bankowy wykonawcy. Wyboru wykonawcy/wykonawców
realizującego/realizujących przedsięwzięcie dokonuje Beneficjent – na własne ryzyko.
Należy zatem wybierać sprawdzone firmy oferujące produkty i świadczące usługi, ponieważ zdarzają
się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy.

Czytaj także:

Bonus frekwencyjny – 5 000

Rozpoczął się nabór wniosków skierowany do kół gospodyń wiejskichz gminy, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc....

Zaproszenie do udziału w

Pragniemy poinformować, że Ośrodek Promowania i Wspierania Przedsiębiorczości Rolnej w Sandomierzu, realizuje projekt „Nowa- aktywna Ja" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej...

Przerwa w dostawie wody

informujemy, że z powodu awarii na sieci wodociągowej w dniu dzisiejszym tj. 24.10.2024r. wystąpiła przerwa w dostawie wody w miejscowościach:...

Nowe drogi w Czarkowach

Dobiega końca remont dwóch odcinków dróg wewnętrznych o łącznej długości 159 mb w miejscowości Czarkowy. Inwestycja ta o wartości 110 971,59 zł...

Zwrot podatku

Burmistrz Miasta i Gminy Nowy Korczyn informuje, że w dniu 23 października bieżącego roku wypłacone zostały pieniądze dla 480 rolników,...

Skip to content