...
Szanowni Państwo,
Zainteresowanie Programem priorytetowym „Czyste powietrze” wśród mieszkańców naszego
województwa jest olbrzymie. Ze względu na to, że liczba składanych do Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach wniosków jest bardzo duża (obecnie w ocenie
jest ok. 6 tys. wniosków o dofinansowanie i ok. 5 tys. wniosków o płatność). Każdy wniosek wymaga
przeprowadzenia weryfikacji przez pracowników, duża część z tych wniosków wymaga poprawy
i ponownej oceny. Nie jest więc fizycznie możliwe zachowanie terminów regulaminowych.
Informujemy, że wskazane terminy określone w PP Czyste powietrze mają charakter
instrukcyjny i ich naruszenie nie stanowi podstawy do roszczeń ze strony Beneficjenta.
Zarząd Funduszu podejmuje wszelkie możliwe decyzje i działania, aby rozwiązać problem opóźnień.
Informujemy, że wszystkie złożone wnioski zostaną zweryfikowane, a wszystkie należne środki
zostaną wypłacone w możliwie najszybszym terminie.
Przepraszamy Państwa za zaistniały problem, ale powstał on niezależnie od nas. Ubolewamy, że ta
sytuacja wprowadziła u Państwa dyskomfort i trudności. Serdecznie prosimy Państwa o cierpliwość
i wyrozumiałość.
Prezes Zarządu WFOŚiGW w Kielcach
.
W związku z licznymi pytaniami Beneficjentów dot. Programu odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania:
Pytanie 1. W jaki sposób beneficjent powinien złożyć w Funduszu Dyspozycję wypłaty zaliczki
wraz z kopią faktury? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).
Odpowiedź na pytanie 1. Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy składać
w następujący sposób:
- Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie był
złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu
elektronicznego przez Wnioskodawcę (został podpisany profilem zaufanym lub
certyfikatem kwalifikowanym Wnioskodawcy), to Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz
z kopią faktury należy złożyć przez skrzynkę podawczą portalu ePUAP na adres
elektronicznej skrzynki podawczej WFOŚiGW w Kielcach: /WFOSIGW/SkrytkaESP
z użyciem podpisu elektronicznego Wnioskodawcy. Przypominamy, że Dyspozycja
wypłaty zaliczki nie może być podpisana przez Pełnomocnika. - Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie było
złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu
elektronicznego Pełnomocnika (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem
kwalifikowanym Pełnomocnika) , wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią
faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu
tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze
Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana
własnoręcznie przez Wnioskodawcę. - Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony w wersji elektronicznej przez system GWD
(i nie został podpisany przez Wnioskodawcę, ponieważ nie posiadał on podpisu
elektronicznego) oraz w wersji papierowej (podpisanej przez Wnioskodawcę bądź
Pełnomocnika), wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć
w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu tradycyjną drogą pocztową lub
złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że
Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę.
Jeżeli Wnioskodawca złoży Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury w inny
sposób niż określone wyżej, wówczas Fundusz uzna złożenie dokumentów za nieskuteczne.
Dokumenty takie nie będą przez Fundusz rozpatrywane.
Pytanie 2. W jakim terminie Beneficjent jest zobowiązany złożyć w Funduszu Wniosek o płatność,
który rozliczy uzyskaną uprzednio zaliczkę? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).
Odpowiedź na pytanie 2. Wniosek o płatność rozliczający zaliczkę musi być złożony najpóźniej do
upływu 120 dnia od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji danej umowy z wykonawcą.
Pytanie 3. W jakim okresie Beneficjent jest zobowiązany zrealizować cały zakres rzeczowy
przedsięwzięcia, określony we Wniosku o dofinasowanie i umowie dotacji z prefinansowaniem?
Odpowiedź na pytanie 3. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, to powinien
wykonać cały zakres rzeczowy w okresie: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
Pytanie 4. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, w której następuje
wypłata zaliczki na rachunek bankowy Wykonawcy, to kto odpowiada za zwrot wypłaconej
zaliczki w sytuacji, kiedy zajdzie taka konieczność (np. wystąpią nieprawidłowości w wykonaniu
przedsięwzięcia i Fundusz wezwie do zwrotu wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami, albo
Wykonawca zerwie umowę z Beneficjentem)?
Odpowiedź na pytanie nr 4.
Za prawidłowość wykorzystania środków wypłaconych przez Fundusz w ramach umowy
o dofinansowanie odpowiada beneficjent. Beneficjent jest stroną umowy o dofinasowanie zawartej z
Funduszem, a nie Wykonawca. W sytuacji wystąpienia nieprawidłowości, które będą skutkować
koniecznością zwrotu zaliczki wypłaconej Wykonawcy, za zwrot całej kwoty wypłaconej zaliczki wraz
z odsetkami odpowiada Beneficjent.
Zwracamy uwagę, że w przypadku realizacji umów dotacji z prefinansowaniem wypłata zaliczki
następuje na rachunek bankowy wykonawcy. Wyboru wykonawcy/wykonawców
realizującego/realizujących przedsięwzięcie dokonuje Beneficjent – na własne ryzyko.
Należy zatem wybierać sprawdzone firmy oferujące produkty i świadczące usługi, ponieważ zdarzają
się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy.